Nu iti pune singur diagnosticul, lasa medicul ortoped sa o faca! Solicita o programare

Blog

Sanatate

Cum te pregatesti de schi ca sa nu ai probleme pe partie

Cum te pregatesti de schi ca sa nu ai probleme pe partie

In Statele Unite, numai In 2018, 76.000 de oameni au ajuns la medic dupa ce au suferit diverse accidente pe partie, la schi. Inca 53.000 de persoane s-au lovit la snowboarding si au avut nevoie de ingrijiri medicale. La noi nu exista o statistica oficiala in acest sens, dar estimarile doctorilor arata ca anual cateva sute de romani se aleg cu diverse traumatisme pe partie. Mai usoare sau mai severe, care necesita chiar interventii chirurgicale.

Care sunt cele mai frecvente leziuni aparute dupa accidentele la schi?

Leziunile aparute in timpul schiatului sunt extrem de frecvente si pot varia de la simple entorse sau intinderi pana la fracturi ale coloanei vertebrale sau traumatisme craniene. Articulatia la nivelul careia apar cele mai multe accidentari este genunchiul.

Cel mai des, schiorii se aleg cu leziuni de menisc si rupturi de ligamente dupa ce au parte de diverse accidente pe partie sau pur si simplu se avanta la efort fizic intens fara sa aiba pregatirea fizica necesara.

 In ordinea frecventei leziunilor, topul arata asa:

1. leziuni ale ligamentului colateral medial – aproximativ 20-25% din totalul accidentarilor

2. leziunea ligamentului incrucisat anterior

3. fracturi la nivelul pumnului

4. traumatisme ale umarului ( fracturi, luxatii, leziuni tendinoase etc)

5. traumatisime craniene

Dar, accidentarile pot aparea la nivelul oricarei articulatii in functie de tipul traumatismului.

Oricat de dur ar suna, accidentarile la schi sunt ceva frecvent, deci, trebuie sa fii pregatit pentru astfel de situatii.

Cum te pregatesti pentru accidentari?

  • Schiaza cu un partener, uitati-va permanent unul dupa celalalt, daca ai luat-o Inaintea celui cu care schiezi, opreste-te si asteapta sa se apropie de tine;
  • Nu te avanta pe cea mai dificila partie la finalul zilei, dupa ce ai depus mult efort fizic, poate tu nu simti, dar muschii tai resimt tot efortul depus de-a lungul zilei si s-ar putea sa nu te mai asculte;
  • Cere Ingrijiri medicale imediat dupa ce te-ai lovit sau ai simtit ca ceva e In neregula cu tine, orice amanare poate Insemna o agravare a problemelor aparute si In loc sa o poti rezolva simplu, s-ar putea sa ai nevoie de un tratament mai complicat si de durata.

Pregatirea timpurie a corpului si incalzirea muschilor este esentiala pentru practicarea sporturilor de iarna fara accidente.

Asigurati-va ca echipamentul este potrivit pentru dumneavoastra!

Inainte de a porni pe partie, asigurati-va ca aveti acces la un echipament potrivit pentru fizicul si pregatirea dumneavoastra. Indiferent ca inchiriati echipamentul sau il detineti, schiurile si claparii trebuie sa fie pe masura dumneavoastra si reglate corect. Claparii nu trebuie sa fie prea stransi pe picior deoarece nu permit miscarile gleznei si pot cauza accidente. Protejarea gleznei si a labei piciorului este o functie importanta a claparilor deci trebuie sa profitam la maxim de confortul oferit de acestia. Probati claparii inainte de a porni pe partie si gasiti nivelul potrivit pentru prinderea acestora. Faceti miscari de rotatie a picioarelor si de flexie a gleznei si a genunchiului inainte de a desfasura activitatea sportiva.

De ce este importanta conditia fizica pentru sporturile de iarna?

Adaptarea vitezei si alegerea traiectoriei de coborare se face conform pregatirii fizice. Din acest motiv este important, atat pentru siguranta noastra cat si pentru a celor din jur, sa ne asiguram ca suntem pregatiti fizic pentru utilizarea traseelor de schi.

Schiul este mult mai placut atunci cand avem o conditie fizica optima. Schiatul dinamic si in forta necesita o combinatie intre tehnica si forta musculara pentru a mentine un echilibru si pentru a putea vira cu succes pe orice tip de partie. In timpul unei zile pe partie, muschii exercitati sunt similari cu cei folositi in timpul alergatului sau ciclismului. Excursiile la schi sunt relativ costisitoare, deci ar fi ideal sa fim 100% capabili sa sustinem zile intregi de activitate sportiva.

Ce nivel de conditie fizica avem nevoie sa putem schia bine?

Crearea unghiurilor de cantare si pozitiilor avantate si de recul, si adaptarea acestora la tipurile de partie, necesita flexibilitate in solduri si partea inferioara a corpului. Vibratiile constante si alte forte fizice precum viteza, sau panta partiei, exercita muschii in miscari scurte si bruste pentru reajustarea corpului cu fiecare viraj. Conditia fizica a schiorului este necesara pentru a rezista intreaga zi. Exercitiile de pregatire care au cel mai bun rezultat sunt exercitiile cardio, care mentin pulsul ridicat si imbunatatesc capacitatea plamanilor. Alergatul, inotul si mersul pe jos sunt activitati ideale pentru a antrena sistemul cardiovascular iar ciclismul mentine musculatura ferma.

Incalzirea inainte de schi pentru mentinerea flexibilitatii

Chiar si un schior cu experienta poate sa mai cada in timp ce schiaza, dar consecintele nu sunt mereu grave atata timp cat este incalzit. Intinderile din solduri si picioare ajuta la lubrifierea articulatiilor inainte de schi, pelvisul fiind o zona mai rigida decat restul corpului. In afara partiei, exercitii precum intinderile in clase precum yoga sau pilates ajuta cel mai mult la flexibilitatea corpului.

Nutritie: mananca bine sa poti schia bine

Ca pentru orice sport, nutritia vine in completarea pregatirii fizice aducand un beneficiu conditiei fizice. Temperaturile scazute la altitudine inalta si activitatea fizica asociata din timpul schiului face carbohidratii sa fie benefici. Acestia produc energia necesara pentru sustinerea unei zile intregi pe domeniul schiabil. Deshidratarea prezinta o problema in timpul activitatii sportive, deci aveti grija sa consumati lichide. Un obicei nesanatos al schiorilor este consumarea bauturilor alcoolice tari. Desi acestea ofera senzatia de incalzire, ele produc deshidratarea corpului care poate rezulta in pierderea energiei si echilibrului pe partie.

Atata timp cat indepliniti conditiile pentru o pregatire optima pentru schi, porniti cu incredere catre partie! Nu uitati sa adaptati viteza la conditia fizica pe care o detineti, incepand usor sezonul de schi. Pentru evitarea accidentelor pe domeniul schiabil, pregatiti-va inainte de inceperea sezonului, dar si la inceputul zilei inainte de a schia.

Write a Comment