Leziuni de cartilaj

Cartilajul articular este o membrană albă sidefie ce acoperă osul la nivelul articulațiilor.

La nivelul genunchiului, tibia, femurul și rotula sunt acoperite de cartilajul articular. Distrugerea cartilajului articular pe suprafețe mari înseamnă instalarea artrozei.

Clasificare

Pentru leziunile de cartilaj, cel mai frecvent este utilizată clasificarea Outerbridge.

• Grad 0 – cartilaj normal;
  • Grad I – cartilaj inflamat;
  • Grad II – leziune parțială, cartilaj fisurat superficial și cu un diametru ce nu depășește 1,5 cm.;
  • Grad III – cartilaj cu fisuri profunde și cu diametru mai mare de 1,5 cm.;
  • Grad IV – expunerea osului subcondral.

Cauze leziuni de cartilaj

Defectul de cartilaj poate apărea în urma unui traumatism (pivotare, săritură, etc.), cel mai frecvent în timpul activității sportive. Acest eveniment este de obicei urmat de un edem (umflatură) la nivelul genunchiului și durere la mers, urcat/coborât scări etc.

În anumite cazuri apariția leziunilor de cartilaj nu este urmarea unui traumatism semnificativ.

Este cazul leziunilor degenerative, în care, din cauza scăderii calitative a țesuturilor, leziunile apar mult mai ușor.

Există și posibilitatea apariției leziunilor în urma unei infarctizări osoase (lipsa aportului de sânge la nivelul osului subcondral) – cum se întâmplă în osteocondrita disecantă.

Simptomatologie

• Durere și inflamație – leziunea de cartilaj poate cauza o durere difuză la nivelul genunchiului sau o afectarea mai severă la nivelul compartimentului afectat;
  • Blocaj al genunchiului – se datoreaza corpilor liberi intraarticulari;
  • Edem (umflatură).

Diagnostic leziuni de cartilaj

Leziunea de cartilaj este greu de diagnosticat doar pe baza istoricului și a examenului clinic și poate fi ușor confundată cu o leziune de menisc. Pentru un diagnostic corect sunt necesare investigații imagistice precum:

• Radiografia de genunchi – trebuie întotdeauna efectuată “în încărcare”. Este necesară pentru a exclude alte cauze de dureri: fracturi sau artroză.
  • R.M.N. (rezonanța magnetică nucleară) – îi aduce informații mai precise doctorului ortoped pentru diagnostic și pentru a putea identifica și leziunile ce nu modifică dimensiunile spațiului articular sau axul membrelor.

Tratament leziuni de cartilaj

Profilaxia și tratamentul igieno-dietetic

• Scădere ponderală – menținerea indicelui de masă corporală (B.M.I.) la valori normale;
  • Menținerea unui nivel de activitate rezonabil;
  • Evitarea tratamentului cu medicamente cu o etiologie posibilă a necrozelor osoase sau cartilaginoase (cortizonice).

Tratamentul condroprotector

• Infiltrații cu substanțe vascoelastice;
  • Nechirurgical (conservator).

Protocolul RICE – REST, ICE, COMPRESSION, ELEVATION. În cazul leziunilor de cartilaj se poate administra un tratament cu antiinflamatoare nesteroidiene și fizioterapie.

Tratamentul Chirurgical

Există multiple variante chirurgicale pentru tratamentul leziunilor de cartilaj, iar decizia trebuie luată de medicul ortoped în funcție de dimensiunea leziunilor.

• Condroplastia prin abraziune – se recomandă în leziuni de grad mic I-II și presupune îndepărtarea resturilor de cartilaj împreună cu o cantitate mică de os sclerotic. Tehnica se efectuează artroscopic.
  • Microfracturi – se recomandă în leziuni de grad mic I-II. Reprezintă o tehnică de stimulare a măduvei osoase. După stabilizarea cartilajului restant se practică niște perforații ale osului astfel încât sângele provenit din măduva osoasă să ajungă la suprafața osului și să genereze apariția unui neocartilaj. Tehnica se efectuează artroscopic.

În leziunile de grad III-IV sau cele cu un diametru de peste 1 cm. pătrat se recomandă proceduri reconstructive: mozaicoplastia, implantarea de matrice condrală (AMIC).

• Mozaicoplastia (transfer autolog de grefă osteocondrală) – tehnica presupune prelevarea unor cilindrii osteocondrali prelevați din zone neportante sănătoase de la nivelul aceluiași genunchi, care înlocuiesc cilindrii de aceleași dimensiuni prelevați din zona afectată.
  • Implantarea de matrice condrală (AMIC) – este tehnica preferată în leziunile de grad III-IV sau leziuni ce depățesc 1,5 cm. pătrați. Presupune adăugarea unei matrici de colagen (ChondroGide). După îndepărtarea țesutului afectat și efectuarea de microfracturi, se aplică matricea de colagen care acoperă osul și facilitează apariția unui nou țesut. Tehnica poate fi efectuată artroscopic sau prin mini-artrotomie.

Când mergem la medic?

Dacă în urma tratamentului conservator (protocolul RICE) și al tratamentului cu antiinflamatorii nesteroidiene nu există o ameliorare a simptomatologiei sau apar simptome mecanice (blocaj al genunchiului) trebuie să vă adresați cât mai rapid unui medic ortoped.