Entorsele

entosa

Entorsele

Ce sunt entorsele?

O entorsă este o întindere sau ruptură parțială sau totală a unor ligamente – benzile de țesut fibros care leagă două oase din încheieturi.

Majoritatea entorselor pot fi tratate acasă cu repaus, gheață, poziție proclivă a segmentului afectat și medicație antiinflamatoare.

În situația unei entorse mai grave cu ruptură totală a unuia sau mai multor ligamnete este uneori nevoie de intervenție chirurgicală pentru o vindecare optimă.

Tipurile de entorse în funcție de articulația afectată

Entorsa de Gleznă

Entorsa de gleznă este cea mai frecventă locație a entorselor și se produce prin „alunecarea” piciorului într-o pozișie nefirească în timpul mersului pe o suprafață denivelată sau umedă sau printr-o căzătură.

Cel mai adesea apare când talpa alunecă spre interior și pacientul cade în lateral, fiind afectate ligamentele din partea laterală a gleznei în cadrul așa numitei entorse prin inversie.

Cele mai frecvent afectate ligamente din gleznă sunt cele din partea laterală și anume: ligamentul talofibular anterior, ligamentul calcaneofibular și ligamentul talofibular posterior.

Entorsa de Genunchi

Entorsa de genunchi apare în urma unei mișcpri de hiperextensie, hiperflexie sau de pivotare cu piciorul fixat în pământ în timpul unei activități sportive.

Ligamentele care pot să fie afectate sunt ligamentul încrucisat anterior si ligamentul colateral medial sau lateral.

Entorsa de Pumn

Entorsa de Pumn apare atuci când te sprijini cu palma deschisă în timpul unei căderi accidentale.

Entorsa Police

Etnorsa Police adesea prin accidentare la schi sau tenis de câmp.

Simptomele entorselor

• Inflamatie
  • Sensibilitate sau durere la palpare si la mobilizare
  • Echimoza
  • Limita in capacitatea de miscare a articulatiei afectate

Clasificarea entorselor

Entorsele se clasifică în funcție de severitatea lor, respectiv gradul de afectare al ligamentelor implicate. Astfel ele pot să fie:

• Grad I sau entorsele ușoare: există doar o întindere a ligamentelor. Este prezentă durerea, echimoza, inflamația și un grad usor de discomfort la nivelul articulației. Nu există instabilitate a articulației. Adesea poate să nu existe durere de exemplu la sprijin pe piciorul afectat.
  • Grad II sau cele moderate: cand ligamentele s-au rupt parțial, concomitent cu o întindere generalizată. Durerea este mai ridicată și prezentă și în timpul palpării și folosirii articulației. Este prezentă echimoza și durerea la sprijinul pe piciorul afectat.
  • Grad III sau entorsele severe în care intregul ligament este rupt. Durerea este foarte intensă și articulația afectată devine imposibil de folosit. Este de asemenea prezentă inflamația, echimoza și un grad ridicat de instabilitate.

Adesea simptomele pot să apară progresiv și insidios: inițial pacientul poate să mai folosească articulația după accident, de exemplu să umble imediat dupa ce a avut loc o entorsă la gleznă.

Dar, în decurs de câteva ore, frecvent “peste noapte”, pacientul se trezește cu o durere mai intensă, începe să apară sau să se intensifice inflamația și călca dificil pe piciorul afectat.

Diagnosticul unei entorse

Diagnosticul unei entorse și excluderea altor posibile afecțiuni este realizată de catre medicul ortoped. Acesta va folosi o gamă variată de metode pentru diagnostic printre care:

• Examenul clinic în care va aprecia la prima vedere traumatismul prin diverse manevre;
  • Radiografii antero-posterioară și de profil a articulației afectate – prin intermediul cărora, cu toate că nu se pot observa în mod direct ligamentele, medicul poate exclude o eventuală fractură și poate examina distanțarea dintre oase;
  • R.M.N. al articulației prin care se apreciază și starea ligamentelor – recomandat în cazul suspectării unei entorse de grad mai ridicat.

Tratamentul în cazul unei entorse

Schema de tratament este stabilită de catre medicul ortoped in urma unei examinari amanuntite. Acesta variază în funcție de gravitatea entorsei.

1. Conservator, nechirurgical

In cazul entorselor ușoare spre moderate de Grad I și II în care există doar o întindere a ligamentelor sau o rupere parțială se poate opta pentru tratamentul conservator:

• Repaus: medicul poate recomanda un nivel de activitate și solicitare mai reduse al articulației afectate, poate să fie utilizată o fașă elastică în timpul mersului pentru entorsele ușoare, care să fie confortabilă și să fie scoasă în timpul nopții. Pentru entorsele moderate poate să fie recomandată și o orteză, atelă ghipsată de confort sau cârje pentru a nu solicita deloc articulația respectivă.

• Compresie: se poate utiliza o față elastică în timpul zilei – compresia ajută la combaterea inflamației. Bandajarea se poate efectua începând de la degete și mergand în sus. Fașa trebuie să ofere o compresie corespunzătoare, dar să nu fie prea strânsă și să nu stranguleze membrul pe care se aplică.

• Gheață: se poate aplica gheață la nivelul articulației. Gheața trebuie să fie înfășurată într-un prosop și aplicata câte maxim 10-15 minute la fiecare 2 ore pentru a evita degerăturile. În momentul în care apare senzația de amorțeală sau disconfort ar trebui oprită aplicarea de gheață.

• Poziție proclivă: menținerea membrului la un nivel mai ridicat decât restul corpului este o altă metodă de a combate inflamația. Acest lucru se poate realiza de exemplu așezând glezna pe o perna în timpul statului în pat.

1. Tratamentul chirurgical

Tratamentul chirurgical este rar și adesea rezervat entorselor grave, de Grad III cu ruptură totală a ligamentului, care au instabilitate ridicată și care nu răspund la tratamentul conservator nici după mai multe luni.

• Artroscopie: medicul ortoped va curăța artroscopic eventualele resturi de cartilaj sau ligament care jenează articulația afectată.

• Reparație sau reconstrucție: medicul poate să repare ligamentele cu suturi sau cu o eventuală grefă de ligament, de exemplu, în cazul ruperii ligamentului încrucisat anterior al genunchiului tratamentul optim este cel de ligamentoplastie.

Pentru un diagnostic și un plan de tratament corect, programați-vă la o consultație la un medic ortoped!