Complicațiile postoperatorii în cazul protezelor de genunchi

Complicațiile postoperatorii in cazul protezelor de genunchi

Complicațiile postoperatorii în cazul protezelor de genunchi

Artroplastia totală de genunchi este o procedură chirurgicală care implică îndepărtarea porțiunilor deteriorate sau uzate ale articulației genunchiului și înlocuirea lor cu componente artificiale.

Intervenția chirurgicală este de obicei efectuată în cazul pacienților cu durere severă de genunchi și mobilitate limitată, cauzate de artroză, poliartrită reumatoidă sau alte afecțiuni care nu au răspuns la tratamentul conservator.

Ca orice procedură chirurgicală de protezare a genunchiului este asociată cu potențiale riscuri și complicații.

Unele dintre cele mai frecvente complicații ale artroplastiei totale de genunchi sunt:

• Infecția. Pre și postoperator, pacientului îi sunt administrate antibiotice, pentru a reduce riscul infecțios. Totuși, riscul de apariție al unei infecții imediat postoperator sau la o perioadă mai lungă este mic.

Acest risc este crescut în cazul persoanelor ce suferă de diabet zaharat, obezitate sau prezintă multiple boli asociate. Simptomele pot include febră, frisoane, roșeață, căldură locală.

• Tromboza venoasă profundă și trombembolismul pulmonar. Formarea cheagurilor de sânge în venele de la nivelul membrului inferior, reprezintă un risc în cadrul tuturor intervențiilor de la nivelul membrului inferior.
    Riscul de apariție poate fi diminuat prin utilizarea tratamentului anticoagulant, mobilizare precoce și purtarea de ciorapi medicinali.
    Principalul pericol este reprezentat de migrarea cheagurilor la nivel pulmonar, cauzând dificultăți în respirație, durere în piept, iar în anumite cazuri decesul.
  • Leziuni nervoase. Nervii din jurul articulației genunchiului pot fi afectați în timpul intervenției chirurgicale, ducând la amorțeală sau slăbiciune la nivelul piciorului.
  • Degradarea componentelor protezei. În timp, componentele protezei se pot mobiliza sau uza, ceea ce va cauza dureri la nivelul genunchiului, în acest caz fiind necesară o nouă intervenție chirurgicală pentru înlocuirea componentelor respective.
  • Rigiditate sau instabilitate. Unii pacienți pot prezenta rigiditate sau instabilitate la nivelul genunchiului postoperator, ceea ce le poate afecta capacitatea de a efectua activități zilnice.
  • Durerea este frecventă după protezarea genunchiului până la câteva săptămâni și chiar luni.
  • Fracturile pot apărea atât intraoperator cât și la o perioadă mai lungă de timp. În cel de-al doilea caz este necesară o noua intervenție chirurgicală pentru stabilizarea fracturii.

Este important de reținut că majoritatea acestor complicații sunt rare și majoritatea pacienților au o evoluție favorabilă după protezarea genunchiului.

Cu toate acestea, este important sa discutați cu medicul ortoped orice nelămurire sau întrebări și să urmați instrucțiunile acestuia pentru a minimiza riscul de apariție al complicațiilor.

Îți recomand să citești și despre recuperarea medicală după o intervenție chirurgicală

Totuși, este de reținut faptul că nu există chirurgie fără riscuri și fără complicații!