Umărul înghețat

Umărul înghețat

Ce este umărul înghețat?

Umărul înghețat sau capsulita adezivă, este o afecțiune invalidantă pentru pacient, caracterizată prin durere și o scădere progresivă a mobilității articulației umărului. Această afecțiune apare preponderent în jurul vârstei de 50 de ani și afectează mai ales persoanele de sex feminin.

Factori predispozanți:

• Vârsta și sexul – persoanele de sex feminin și peste 40 de ani sunt cele mai predispuse
  • Imobilizarea prelungită – fracturi, recuperare după o operație ( chirurgia coafei rotatorilor, etc.)
  • Traumatism recent
  • Alte afecțiuni : diabet, hiper și hipotiroidism, etc.

Simptomatologie

Durerea este principalul simptom al umărului înghețat, având o intensitate ridicată. Durerea poate apărea și în timpul nopții.

Etapele apariției capsulitei adezive:

1. Stadiul de înghețare “freezing” – mobilitatea umărului scade progresiv, fiind etapa cea mai dureroasă. Are o durată cuprinsă între 6 săptămâni și 6 luni
  1. Stadiul înghețat “frozen” – în această etapa durerea scade ca și intensitate. Pacientul efectuează cu dificultate atribuțiile zilnice ca urmare a scăderii mobilității. Are o durată de 2 până la 6 luni
  1. Stadiul de revenire – durerea scade, iar mobilitatea umărului se îmbunătățește. Poate dura între 6 luni și 2 ani

Tratamentul :

1. Nechirugical (conservator)
  • Administrarea de antiinflamatoare
  • Infiltrații cu corticosteroizi
  • Fiziokinetoterapie
  1. Chirurgical
  • Mobilizarea sub anestezie generală
  • Intervenția artroscopică

De cele mai multe ori cele 2 tehnici sunt combinate. Postoperator în cazul intervenției artroscopice, pacientul este încurajat să înceapă mobilizarea umărului cât mai precoce. Fizioterapie și infiltrațiile cu corticosteroizi postoperator pot ameliora simptomatologia și mobilitatea articulației umărului.