Artroscopia de genunchi – ce trebuie să știi despre ea

Artroscopia de genunchi

Artroscopia de genunchi – ce trebuie să știi despre ea

Artroscopia de genunchi este o procedură chirurgicală care, în același timp, permite medicului să confirme cu maximă precizie diagnosticul pus după consult și R.M.N., dar să și rezolve problemele descoperite.

Altfel spus, artroscopie facem nu pentru diagnosticare, ci pentru a rezolva toate problemele pe care le avem la nivelul genunchiului, inclusiv cele care nu au fost vazute in timpul testelor imagistice. Uneori, o simplă durere de genunchi poate ascunde afecțiuni grave.

Pentru că operațiile clasice durează mult șnecesită un timp de vindecare îndelungat, artroscopia este cea mai potrivită soluție pentru cei care doresc un tratament rapid și o perioadă de recuperare mai scurtă.

Ce presupune artroscopia de genunchi?

Inainte de a apela la artroscopie, este obligatoriu un consult ortopedic. În cadrul acestuia, se va decide în funcție de examenul clinic și rezultatele testelor para clinice (R.M.N.), dacă este necesară sau nu o artroscopie.

Artroscopia presupune introducerea unei camere video (artroscop) în zona lezată – așa este confirmat diagnosticul și în același timp operator se tratează leziunile. Nu se recomandă artroscopia doar pentru diagnostic.

În funcție de decizia medicului  anestezist, se va folosi o anestezie: rahidiană sau totală.

În timpul procedurii de artroscopie, medicul va efectua două incizii de dimensiuni mici, de 0,5 cm, la nivelul tegumentului.

Într-una dintre incizii, va fi introdusă o camera mică, numită artroscop, pentru ca medicul să vizualizeze direct pe monitor situația articulațiilor și în cea de-a doua, instrumentele necesare pentru a investiga și corecta problemele depistate. Este necesară, în timpul acestei intervenții, introducerea în articulații a serului fiziologic, având ca scop dilatarea articulației.

Artroscopia de genunchi durează până la o oră. În primele minute se confirmă diagnosticul exact, iar în urmatoarele 30-60 de minute se tratează toate leziunile. După această intervențtie, inciziile vor fi inchise și se va aplica un bandaj elastic.

Atât ruptura de menisc, cât și alinierea greșită a rotulei, leziunile de cartilaj, dar și leziunile de ligamente incrucisate, reprezintă probleme grave ale genunchiului ce pot fi tratate prin intermediul artroscopiei.

Esti candidatul potrivit pentru artroscopie?

Majoritatea pacienților care apelează la artroscopie, suferă dureri de genunchi. Astfel, în urma unui consult, aceștia sunt îndrumați de căre medic spre o artroscopie.

Artroscopia la genunchi poate diagnostica și trata următoarele:

1. Ruptura de menisc;
  2. Durere și rigiditate persistentă a articulației (gonartroză);
  3. Cartilaj deteriorat;
  4. Îndepărtarea fragmentelor osoase sau de cartilaj libere;
  5. Acumulare de lichid;
  6. Afecțiuni ale rotulei;
  7. Reconstrucția unui ligament incrucisat anterior sau posterior.

Riscurile operației de artroscopie de genunchi

Fiind o procedură care durează mai puțin și oferă pacientului posibilitatea de a se vindeca mult mai repede decât în cazul operațiilor clasice, aceasta nu prezintă riscuri majore.

Însa, după operație pot apărea:

1. Infecții;
  2. Cheaguri de sânge (tromboza venoasă);
  3. Rendoarea articulației genunchiului (pierderea mobilitatii);
  4. Acumularea sângelui în zona articulației (hemartroza);
  5. Disconfort;
  6. Slăbiciune musculară.

Din fericire, în cazul în care postoperator, un pacient prezintă una sau mai multe complicații din cele enumerate anterior, medicul le va trata cu ușurință.

Recuperarea după artroscopia de genunchi

Pacientul va putea pleca acasă după 24-48 de ore de la intervenție. Desigur, durerea va exista, dar este minimă și face parte din procesul de vindecare.

Medicul va prescrie anumite medicamente (anestezice locale, medicamente antiinflamatoare) pentru diminuarea acesteia și anticoagulant injectabil, pentru a evita producerea de cheaguri.

Chiar dacă unii pacienți își pot folosi piciorul în timpul mersului, imediat dupa operație, este posibil să vi se recomande folosirea unor cârje.

Pentru reducerea durerii, puteți aplica gheață la nivelul genunchiului. Este recomandată și schimbarea bandajelor ori de câte ori este nevoie. Purtați ciorapi elastici sub nivelul genunchiului pentru a evita umflarea picioarelor.

Exercițiile fizice sunt cel mai important punct al recuperarii post-operatorii. Urmați cu strictețe sfatul medicului pentru a vă recupera complet mobilitatea și flexibilitatea. O recuperare completă după artroscopie dureaza până la șase săptămâni.

Artroscopie vs operație clasică

Spre deosebire de operația clasică, cu ajutorul artroscopiei, medicul poate vedea articulațiile și țesuturile prin intermediul unei incizii de dimensiuni mici. Acest lucru face ca această intervenție să fie una minim-invazivă.

În metoda clasică, este necesară o incizie de dimensiuni mari pentru ca medicul să depisteze cauza durerii. În cazul artroscopiei, datorită dimensiunilor mici ale instrumentelor chirurgicale folosite și a artroscopului, sunt necesare doar câteva incizii ceea ce duce la diminuarea durerii simțite de către pacient.

Principalele beneficii ale artroscopiei sunt:

1. Mai puțină durere resimțită:
  2. Un timp de vindecare redus;
  3. Un risc de infecție scazut;
  4. Pacientul poate pleca acasă la câteva ore după operație;
  5. Pacientul își poate relua mult mai repede activitățile.

Important de reținut: chiar dacă artroscopia ajută la confirmarea cu precizie a unui diagnostic, nu este o metodă folosită exclusiv pentru diagnosticare, ci una de tratament extrem de eficientă.